Semmi nem fogja azt a hatást elérni a közlekedési morál javítására, az értelmetlen tragédiák számának csökkentésére, a megfizethető kötelező biztosítási díjak kialakulására, mint az egyes autós bensőjéből fakadó késztetés. A mindenkori sofőr jól felfogott önös érdeke, amitől további életkörülményei javulása, vagy annak radikális romlása függ. Ösztönzően hat, körültekintő felelős magatartására, megóvja a felesleges "bajkereséstől." Márpedig a megoldás kézenfekvő, és logikája kompatibilis a hatályos törvényekkel.
Ismétejük csak el az ide vonatkozó törvényt!
Aki másnak jogellenesen kárt okoz, köteles azt megtéríteni. Mentesül a felelősség alól a károkozó, ha bizonyítja, hogy magatartása nem volt felróható. (Ptk)
Nos itt kellene a Ptk-val összhangba hozni a KGFB-t. Ez lenne a megoldás!!!
Arról nem rendelkezik a Ptk, hogy a felelősséget üzleti alapon adni-venni lehetne. Mégis ez történik: Fizetek azért, hogy helyettem valaki térítse meg az általam okozott kárt. Jó ez nekem? Természetesen jó. Lehetek felelőtlen, mert valaki helytáll helyettem.
Igen. Mégsem, mert csak az anyagi részről beszél a biztosító, mint a kötelező biztosítás "céljáról". Már azzal is sokat segítenének a biztosítók, sok életet és tragédiát előzhetnének meg, ha a biztosítás célja leírásában (hogy nagy veszteség ne érje őket, apró betűvel), feltüntetnék:
Hát ezért berzenkedik az autósok tábora! Magasak a kötelező díjak, és csak az anyagiakra jelentenek a károkozóknak biztonságot.
A károsultaknak még arra sem. Könnyen belátható, hogy az igazi pokol akkor szabadulna el, ha még a börtönbüntetést is átvállalná a biztosító. Ez remélhetőleg nem fog bekövetkezni, marad a jelenlegi helyzet, a felelőtlenség mások rovására történő támogatása.
Már ennyi változtatásnak is lényeges visszatartó hatása lenne a közlekedés biztonságára. Nem lehetne megúszni egy felelőtlen "anyagikáros" károkozást tízezer forintos helyszíni bírsággal. Néhány százezer forintos egységesen visszakövetelt önrész, a károkozót a továbbiakban nagyobb önmérsékletre bírná. Motiválttá tenné, aminek még őmaga is nyertese lenne, egy későbbi hasonló cselekedet "kihagyása" okán.
Egyértelműen a Ptk-ban leírtak szellemében alkalmazott és kezelt KGFB.
Immáron harmadszor: "Aki másnak jogellenesen kárt okoz, köteles azt megtéríteni. Mentesül a felelősség alól a károkozó, ha bizonyítja, hogy magatartása nem volt felróható." (Ptk)
Tehát a biztosító
a károkozótól.
Előfordulhat, hogy a károkozó halála, eltűnése, fizetésképtelensége, vagy egyéb okok miatt a visszakövetelés, akár végrehajtás útján is sikertelen, azonban ennek a károsulti oldalon jelentősége nincs.
Miből? A KGFB a károsult felé a jelenlegi módon teljesít, (talán még korrektebbül is jár el) mert nem annyira költségérzékeny.
Miből fizet a biztosító, ha a károkozótól nem tudja behajtani a kárösszeget?
A mostaninál jóval alacsonyabb kötelezően befizetett biztosítási díjakból, amit a továbbiakban is fizetnének az autó tulajdonosok. Biztosítva ezzel, hogy minden károsult biztos lehessen abban, hogy tisztességgel folytathatja megszokot életvitelét, egy esetlegesen más mulasztásából elszenvedett baleset után, mert a biztosító az ő oldalán áll.
Itt tartunk most. A KRESZ jó, a KGFB hibás. Különösen a vasúti balesetek kárértékeinél...
Volna megoldás! TOVÁBB...